Droga łącząca Fort Bema z Bielanami i Żoliborzem ma niezwykłą historię, co czyni ją unikatową na mapie Bemowa. Niestety brak remontów od kilkudziesięciu lat sprawiły, że lata świetności ma już dawno za sobą. Niegdyś droga ta łączyła ul. Powązkowską z terenem Wytwórni Amunicji nr 1, który z czasem nastał Centralny Wojskowy Klub Sportowy „Legia”. Ponadto na początku jej przebiegu znajduje się także parafia p.w. św. Jozafata Kuncewicza, która została erygowana w 1922 r. Pierwotnie mieściła się ona w drewnianym kościele, który prawdopodobnie służył cerkwi prawosławnej św. Mikołaja Cudotwórcy. W połowie lat 60. na miejscu drewnianego, postawiono murowany kościół według projektu Mariana Laurmana. Mimo, że parafia administracyjnie leży na terenie Bemowa, to jest jedną z siedmiu parafii wchodzących w skład dekanatu żoliborskiego.
Zniszczona droga prosi się o remont
Obecnie ulica łącząca ul. Powązkowską i ul. gen. Maczka z terenami wokół Fortu Bema już nie jest drogą przecinającą niegdyś istniejącą bramę z metaloplastyką wykonanych ręcznie liter nazwy klubu sportowego, lecz lokalną drogą obsługującą nie tylko bogate tereny rekreacyjne wokół Fortu Bema czy dojazd do historycznego zespołu budowlanego Wytwórni Amunicji nr 1, ale także do osiedla mieszkaniowego o dumnej i artystycznej nazwie „Awangarda”. Tędy również biegnie trasa, którą często pokonują rowerzyści. Część z nich odwiedza teren parkowy, pozostali skracają tędy drogę, jadąc do ul. Księcia Bolesława, żeby dalej jechać na Nowe Bemowo lub na Koło.
Nieco wcześniej, bo w 2009 r. ulica otrzymała swojego patrona - Jerzego Waldorffa - pisarza, publicysty, krytyka muzycznego, w pełni oddanemu na rzecz ratowania zabytkowych grobowców na Starych Powązkach. Dzięki niemu, mamy działający do dziś Społeczny Komitet Opieki nad Powązkami.
Niestety lata mijają, a stan nawierzchni zarówno jezdni, jak i chodników pozostawia wiele do życzenia. Na samej jezdni można spotkać pełno dziur. Sam chodnik znajduje się tylko po parzystej stronie, ale jego stan jest na tyle zły, że nie nadaje się do swobodnego chodzenia. Większość pieszych wybiera spacer poboczem. Ruch na ul. Waldorffa również się zwiększył. Głównie z racji na istniejące od ponad 7 lat osiedle wybudowane przez firmę Profbud. Warto zaznaczyć, że część nieruchomości wchodzących w skład historycznego zespołu budowlanego Wytwórni Amunicji nr 1 przechodzi remonty lub przejmują je nowi właściciele. Takim przykładem jest chociażby internat należący do Agencji Mienia Wojskowego, który przez lata popadał w ruinę i długo był pustostanem, po którym koczowali bezdomni. Tuż obok, tzw. domy dla majstrów zostały kupione od AMW przez firmę Profbud, podobnie jak i duże boisko znajdujące się obok. Wszystko to sprawia, że uczestników ruchu na ul. Waldorffa będzie stopniowo przybywać.
Jakie plany ma Urząd Dzielnicy?
Nasza redakcja postanowiła sprawdzić jakie plany ma Urząd Dzielnicy wobec ul. Waldorffa. Zapytaliśmy się rzeczniczkę prasową Urzędu Dzielnicy Bemowo, czy planowany jest remont ulicy? Jak poinformowała nas rzeczniczka prasowa Natalia Walka, urząd na bieżąco prowadzi konserwację i utrzymanie ul. Waldorffa. „W planach jest przebudowa ul. Waldorffa, został wykonany projekt przebudowy, zrealizowaliśmy oświetlenie, na dalsze prace aktualnie brakuje środków finansowych w budżecie” - dodała rzecznik.
Co przewiduje projekt przebudowy ulicy?
Z pozyskanych informacji od Urzędu Dzielnicy, projekt przebudowy uwzględnia całkowitą przebudowę infrastruktury wszystkich branż, tj. drogowa (ulice, chodniki, ścieżka rowerowa, przystanki i perony autobusowe), oświetlenie (już wykonane), odwodnienie, branża teletechniczna. Ponadto otrzymaliśmy zapewnienie, że chodnik planowany jest po obu stronach jezdni, a także zaplanowano drogę dla rowerów.
Co z progami zwalniającymi?
Zapytaliśmy także, czy Dzielnica planuje uwzględnić w projekcie progi zwalniające, ponieważ niektórzy kierowcy bardzo szybko rozpędzają się na ul. Waldorffa. W szczególności widać to na odcinku między kościołem a rondem Zahorskiej. „Nie, projekt stałej organizacji ruchu w obecnej formie nie obejmuje progów zwalniających, ale przed przystąpieniem do realizacji będzie konieczna aktualizacja, wtedy ponownie rozpatrzymy konieczność montażu progów zwalniających na ul. Waldorffa” - wyjaśniła Natalia Walka.
Co z historycznymi szynami po dawnej bocznicy?
Dla osób interesujących się bardziej historią tej okolicy, mogły zauważyć zatopione w jezdni szyny po dawnej bocznicy kolejowej. Była to bocznica Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4, która obsługiwała także budynki Wytwórni Amunicji nr 1. Historycznie bocznica ta odchodziła od linii obwodowej (nr 20) pochodzącej z końca XIX wieku, a także linii nr 509 z 1951 r. odchodzącej w kierunku Gołąbek przez Jelonki. Jej początek miał miejsce dokładnie na rubieżach Osiedla Żoliborz Artystyczny. Dziś znajduje się tam tzw. „Ptasi Zakątek”. Bocznica przebiegała przez ten teren, mijając Zespół Wojskowych Magazynów Zbożowych, gdzie mieściły się koszary Kozaków Dońskich (dziś mieści się tam Klub Jeździecki Legia Kozielska). Dalej tory ciągnęły się między Laskiem na Kole na Cmentarzem Wojskowym, docierając do Fortu Bema.
Na początku lat 90., kiedy zaczęto budowę trasy łączącej al. Armii Krajowej z al. Prymasa Tysiąclecia (d. al. Rewolucji Październikowej) bocznicę zaczęto stopniowo rozbierać. Jedynym reliktem są szyny zatopione w nawierzchni jezdni ul. Waldorffa. W związku z czym zapytaliśmy się Urząd Dzielnicy Bemowo, czy planuje je zachować lub w jakiś sposób zaznaczyć ich przebieg. W końcu coraz częściej możemy zauważyć na wielu warszawskich ulicach, że są zachowywane lub zaznaczane brukiem innej barwy przebieg dawnych torowisk tramwajowych. Niestety, jak się okazuje, Urząd Dzielnicy Bemowo nie planuje ich zachować. „Przeznaczone są do rozbiórki” - wyjaśniła rzeczniczka prasowa Natalia Walka. A może jednak należałoby rozważyć alternatywę ich zachowania...?
Wciąż nie jest znany termin remontu
Obecnie Urząd Dzielnicy Bemowo stara się na bieżąco konserwować i utrzymywać drogę ze środków bieżących. „W Wieloletniej Prognozie Finansowej zaplanowana jest przebudowa ul. Waldorffa. Z uwagi na niewystarczające środki finansowe na dany moment niemożliwe jest określenie dokładnego terminu realizacji przebudowy” - wyjaśniła rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy.
Jest szansa na autobus na ul. Waldorffa
W związku z zapowiedziami budowy przystanków autobusowych na ul. Waldorffa wynikających z zakresu przebudowy drogi, aktualnie Urząd nie posiada szczegółowych informacji otwarcia takiej linii autobusowej. Od razu nasuwa się pytanie czy Urząd Dzielnicy planuje połączyć ul. Waldorffa z ul. Księcia Bolesława, dopuszczając tam ruch kołowy? Obecnie ul. Waldoffa kończy się na zakręcie zagrodzonym blokadami ulicznymi. Dalej przebiega droga oznaczona z planie zagospodarowania przestrzennego Fortu Bema - etap 1 jako KUz. Jest to droga obsługująca budynki mieszkalne Księcia Bolesława 5C, 5D, 7 i 7E. Na szczęście jak zapewniła Natalia Walka, projekt na obecnym etapie nie uwzględnia połączenia z ul. Księcia Bolesława. „Jest zaprojektowana tzw. zawrotka dla samochodów osobowych i autobusów”- wyjaśniła rzeczniczka. Jednocześnie dodałą, że na etapie projektowania drogi nie było MPZP, przebudowa ul. Waldorffa została zaprojektowana w istniejącym pasie drogowym, bez konieczności wywłaszczeń, które byłyby niezbędne w celu utworzenia połączenia z ul. Księcia Bolesława.
Napisz komentarz
Komentarze